tips för att ranka högre på sökmotorer

Att Ranka på sökmotorerna är något som alla som använder sig av nätet strävar efter. Säljer du produkter, tjänster eller bara letar efter besökare så är det viktigt att synas på Google, Yahoo och Bing. Sökordsoptimering kan kännas som en djungel för nybörjaren och det är bra om man har koll på grunderna när man arbetar med SEO. Här går vi igenom 5 viktiga punkter du som vill använda dig av SEO för att ranka högre bör tänka på!

1.   Kvalitet & inte kvantitet

Många tror att sökmotorsoptimering handlar om att ha mycket text och länkar. Detta kan tvärtom leda till sämre rankingar. Google tittar framförallt på kvaliteten av texterna och länkarna som du använder dig av. En hemsida med kvalitetslänkar och bra texter som fångar läsarens uppmärksamhet får mycket bättre resultat än hemsidor som har fler länkar och texter men sämre kvalitet. När du administrerar en hemsida så är det därför viktigt att du tänker långsiktigt och inte försöker stressa fram resultat. Googles algoritmer har blivit mycket bättre på att läsa av hemsidors som försöker gå runt detta och det leder i många fall till straff av Google. Med straff menas att man rankar sämre på sökmotorn och har svårare att klättra i rankingen.

2.  Var aktiv!

En sida som rankar bättre än andra är en sida som är aktiv och visar framfötterna! Ha uppsikt över hemsidan. Har den ”döda” länkar, obegriplig text eller bruten html kod så är det bra att uppdatera och förändra. Har din hemsida en nyhetssida eller blogg kan det vara bra att skriva inlägg och texter en gång per vecka. Ser sökmotorerna ständiga förändringar och uppdateringar på hemsidan så läser de detta som att hemsidan är aktiv och det hjälper sidan klättra i rankingen.

var aktiv så att din sida rankar högre med SEO
Att ranka på sökmotorer kräver en del tid- det gäller att vara aktiv!

3.  Var tydlig med vad du vill ranka på sökmotorer!

Sökordsoptimering handlar självklart om mer än länkar och inlägg. Det har blivit viktigare än någonsin att tänka på innehållet på själva sidan. Google jämför din sida med andra i samma kategori och rankar den sidan som besökare stannar längre hos. Var tydlig med att beskriva vad din sida handlar om redan i Google preview texten. Ju tydligare du är desto större chans att du får besökare som stannar under en längre tid och faktiskt gör att kunden interagerar med din hemsida. Har du exempelvis en webbshop så vill du att kunden handlar. 

Är du tidigt tydlig med vad du säljer så är chansen större att du får ett köp av besökaren. Om Google uppfattar din sida som tydlig och relevant så vill de att den syns snabbare för potentiella köpare. Om du till exempel skriver om bilar så är det viktigt att strukturera blogginlägget så att det är enkelt för besökare att förstå texten. Bilder, rubriker och underrubriker är alltid bra att använda sig av för att strukturera texten.

Vi vet! Sociala medier är inte för alla!

För dig som vill hjälpa hemsidan att ranka högre på sökmotorerna kan det dock vara en bra ide att använda sig av just sociala medier. 

Genom att dela inlägg, nyheter och intressanta händelser så får du en boost för hemsidan, nya följare, likes och självklart besökare till hemsidan!

SEO Gruppen hjälper dig sätta upp företagskonton på de populäraste sociala medierna och uppdaterar de så att du kan ägna dig åt annat.

3.  SEO & Sociala medier går hand i hand!

Om vi igen använder Google som exempel då sökmotorn står för 90% av marknaden så är sociala medier en viktig kloss i sökordsoptimeringen. Att dela länkar, inlägg och nyheter på sociala medier är bra av två anledningar. Det första är att man bygger en publik på sociala medier vilket leder till mer trafik till hemsidan. Det andra är att Google läser av din sociala närvaro och hjälper sidan att ranka. Som regel är filmer och bilder väldigt bra för rankingen. Filmer och bilder länkade till sidan med rätt sökord hjälper dig boosta rankingen ännu mer!

 

5.  Hemsidan bör vara snabb & koncist

En långsam sida hamnar snabbt långt ner i sökmotorerna. Det är väldigt viktigt att man har en hemsida som är byggd på en bra plattform. Idag är wordpress den vanligaste plattformen men du kan få samma resultat med en egenbyggd hemsida. Det är viktigt att man har uppsikt över ladd tider på sidan. Google vill att användare snabbt kommer till det de sökt efter och gillar inte sidor som tar lång tid på sig att ladda. Att använda sig av SSL skyddad URL adress är även det viktigt. En https:// adress rankar som regel högre än en http:// adress. 

Sammanfattningsvis bör du aldrig försöka stressa fram ett resultat när det kommer till sökmotoroptimering. Håll dig till de kanaler som fungerar och tänk på att engagera besökare med bra texter och bilder. Att ta genvägar skadar mer än det hjälper. En snabb hemsida med relevant information och ett bra nätverk av sociala medier är en bra start!